Thursday, July 26, 2007

Todettu jo aiemmin, mutta todetaan uudestaan: Amerikka on byrokratian ihmemaa.

Siis vau. Kerrataan ensin hieman taustoja jotta kay paremmin ilmi kuinka mun (Juhon) masterplani on mennyt talta kesalta pikkuhiljaa kohti suurempaa ja suurempaa taystuhoa.

USCIS:n eli jenkkien maahanmuuttoviraston maaraysten mukaisesti jokainen F-1 viisumilla oleva opiskelija saa vuoden tyoluvan valmistuttuaan. Vuoden tyoluvan saa jokaisesta jenkeissa suoritetusta tutkinnosta, kunhan saatava tutkinto on korkeampitasoinen kuin edeltava (esim. ma sain nyt Associates tutkinnon ja seuraava on Bachelor's tutkinto). Mun ei alkuperaisen suunnitelman mukaan pitanyt saada Associates tutkintoa, vaan olisin vaihtanut Santa Claraan suoraan. Mulle tulikin vasta viime syksyna mieleen hieno masterplani jossa huomasin etta jos otan kaksi ylimaaraista kurssia tulee mulla vaatimukset taytettya ja saisin sen tutkinnon (ja sen mukana tulevan tyoluvan) vahan niinkuin ilmaiseksi. Ma nimittain ajattelin et nyt olisi ollut loistava aika hakea kesaduunia taalta pii-laaksosta ja muutenkin ottamaan ensi askelia toimisto-tyohon.

Ma lahetin lomakkeen USCIS:lle Huhtikuun 17 pva. Mulle oli nimittain informoitu koulussa etta hakemuksen kasittelemiseen menee maksimissaan kolme kuukautta ja etta hakemusta ei saa lahettaa neljaa kuukautta aiemmin kun valmistuu. Mina olin (nain jalkeen pain ajatellen) totaali noviisi ja hiukan naiivi naista varoituksita. Ei mulle tullu ollenkaan mieleen etta niilla oikeesti voi menna niin helkutin kauan sen hakemuksen kasittelyyn. Ma olin hakenut Toukokuun ja Kesakuun ajan duunia taalta, ja sainkin loistavaakin loistavamman tyotarjouksen WebEx:ilta, joka on Cisco Systems:in omistama firma. Mulla olis ollu aivan loistava tilaisuus saada rapyla iso yhtion oven valiin jos vain mun tyolupa tulisi ajoissa. Tyohaastattelussa ma kerroin jo mun tilanteen ja kuinka ma odotin etta se lupa tulisi Heinakuun loppuun mennessa. Ei ne siita kauhean innostuneita olleet sillonkaan, mutta kirjottivat mulle kirjeen joka lahetettiin USCIS:lle josko oltais saatu nopeutettua mun hakemusta.

Kaksi viikkoa sitten tiistaina alkoi viimein tapahtumaan: ma nimittain sain sahkopostiin ilmoituksen etta nyt mun hakemus on mennyt eteenpain, mutta ne haluaa lisainformatiota jostain (ei lukenut kummmempia yksityiskohtia). Luki vain etta he ovat lahettaneet mulle kirjeen jossa lukee mita ne tarvitsee. Viime viikon keskiviikkona tama kirje sitten saapui. Ma hermostuneena avasin sen vain huomatakseni etta mun alkuperainen allekirjoitus ei kelvannut heille. Kirjeessa oli ohjeet allekirjoittaa sellaisen pienen laatikon sisaan mustalla kynalla. Etta silleen... allekirjoituksen takia mun tyolupa on nyt sitten venynyt (ainakin) sen ratkaisevan kahden viikon verran, nimittain sain viestin WebEx:ilta perjantaina etta he eivat enaa pysty tarjoamaan mulle toita nain lyhyeksi ajaksi koska mun pitaa menna Syyskuun lopussa takaisin kouluun. Tietenkin seuraava mahdollisuus tehda mitaan toita onkin sitten vasta kahden vuoden paasta kun saan sen Bachelor's tutkinnon.

MITA TAMA TARINA OPETTAA?
#1 Jos olet hakemassa tyolupaa amerikasta, laheta hakemus siten etta se saapuu USCIS:lle mahdollisimman lahelle 4 kuukauden rajaa.
#2 Allekirjoita pienella printilla, HUOM: kayta mustaa kynaa

Taytyypa palata tahan tekstiin puolentoista vuoden paasta, jotta muistaa mita virheita pitaa valttaa seuraavalla kierroksella.

Siis vau

No comments: