Monday, December 10, 2012

Auton huono päivä

Viikonloppu alkoi hieman dramaattisissa tunnelmissa, kun minä menin pamauttamaan meidän auton toisen auton perään perjantaina. Ei ollut hauskaa ei. Onneksi kukaan ei loukkaantunut. Paitsi auto. Pahasti. Jasperille tuli ihan pieni nirhauma turvavyöstä kaulaan, mutta sekin oli jo seuraavaan aamuun mennessä lähes pois. Minä harvoin kuljen mihinkään ruuhka-aikaan kun ei ole yleensä pakko. Tälle perjantaille olin suunnitellut vieväni pojat katsomaan San Josen keskustassa olevaa joulumaata hienoine valoineen. Vaan eipä menty. Tässä ihan kotinurkilla (autojonossa kylläkin) käänsin hetkeksi katseeni tiestä ja PAM! Siinä sitä sitte oltiin kauhunsekaisin tuntein. Pojat pelästyivät molemmat ja alkoivat itkeä, mutta rahoittuivat kyllä heti kun käännyin heidän puoleensa. Olin ilmeisen uskottava rauhoitellessani koska molemmat tosi nopeasti olivat ihan ok. Olin aikamoisessa shokissa, mutta naama pysyi peruslukemilla. Mies autosta, johon olin törmännyt tuli nopeasti tiedustelemaan olimmeko kunnossa. Ihme kyllä tämä vanhempi herrasmies ei ollut mitenkään ärtynyt minulle, kysyi vaan loukkasimmeko. Kai hän näki mun naamasta, että nyt on kotiäiti sen verran hukassa, että antaa olla. Ajoimme autot sivuun ja soitettiin poliisit paikalle. Minä tietenkin soitin myös Juholle, että tule auttamaan. Ja tulihan se, mun ihana mies. En olisi pystynyt ajamaan autoa siitä mihinkään. Etupuskuri roikkui tosi pahasti ja olin sen verran shokissa, etten olisi uskaltanutkaan. Joten Juho jätti oman autonsa siihen tien viereen ja lähdettiin koko perhe Siennan raadolla kotiin.

Nyt tuli sitte hyvä autovakuutus tarpeen. Ja hyvä vakuutus meillä onkin. Vaikka saatiin auto kotiin ajettua, siitä valui kaikenmaailman nesteitä sen verran, ettei sitä enää siitä mihinkään uskaltanut liikuttaa seuraavana aamuna. Juho soitti korjaamolle ja hinaukseen ja sieltä tultiin tosi nopeasti auto hakemaan. Myös sijaisauton vuokraus kuuluu vakuutukseen ja sieltä tuli kuljettaja hakemaan Juhoa ja saatiin saman aamupäivän aikana vielä toinen auto tilalle. Kaikki on sujunut niin kivuttomasti, että voiko tämä olla tottakaan.

Lasten turvaistuimet menevät vaihtoon, vaikka ei sen suuremmasta kolarista olekaan kyse. Kalifornian laki määrää, että jos istuimessa on istunut joku vaikka kuinka pienessä onnettomuudessa, istuimet tulee hävittää ja korvata. Vöihin on joka tapauksessa kohdistunut sen verran painetta, että on varmempi vaihtaa uusiin. Joten poikien istuimet menivät sitte samalla Siennan mukana korjaamolle ja sitä kautta hävitettäväksi.



1 comment:

Melissa said...

Huh, onneksi ei ollut iso juttu...