Friday, February 22, 2013

Anton viittoo!!

Eilen oli taas "ensimmäisten" päivä, kun Anton viittoi ensimmäisen kerran. Siis ihan mahtavaa! Poika ei ole vielä edes 8 kk ja nyt jo viittoi ensimmäiset viittomat! Täytyy olla nero! :)

Viitoin Jasperin kanssa kun hän oli pienempi ja olen silloin varmaan siitä täälläkin puhunut, mutta lyhyt kertaus: Baby signing on täällä hyvin yleistä ja sen tarkoitus on opettaa lapsi kommunikoimaan ennen kuin hän osaa puhua. Lapsen motoriset taidot kehittyvät paljon aikaisemmin kuin puhe, joten viittominen on mahdollista. Alunperin olin hyvin skeptinen ja ajattelin sen olevan vaan amerikkalaisten hömppää, mutta kun huomasin sen toimivan, aloin itsekin viittoa Jasperille. Viittomisen voi aloittaa ihan kuinka aikaisin tahansa, mutta mä aloitin Jaapon kanssa vasta kun hän oli jo 10kk. Jasper alkoi viittoa takaisin 15kk iässä. Vasta. Olin jo lähes luovuttanut, mutta sitten ihan yhtäkkiä kesäloman aikana hän alkoi viittoa ihan tosi paljon ja käytti montaa eri viittomaa heti.

Antonin kanssa aloin viittoa, kun hän alkoi istua syöttötuolissa eli 5kk. Hän on alusta asti katsonut aina hyvin tarkkaan mitä teen ja olen yrittänyt muistaa aina viittoa samoissa paikoissa. Olen käyttänyt vain muutamia viittomia näin aluksi: syödään, maito, lisää, nukkumaan, valmis ja vesi. Eilen olimme kylässä ja istuimme kaikki kahvipöydässä, Anton syöttötuolissa. Annoin hänelle pieniä vauvojen raksuja yksitellen ja yhtäkkiä huomasin, että hän laittaa käsiään yhteen aina kun suu on tyhjä. Tajusin, että hei hän viittoo lisää! Olin ihan innoissani ja kokeilin sitä monta kertaa itsekin viittoen. Ja kyllä! Joka kerta hän teki saman eleen :) Päiväuniaika oli siinä juurikin kohdilla ja yhtäkkiä Anton laittoi käden poskelleen ja kallisti vähän päätään. Just niin kun "nukkumaan" viittoma! Hän oli jo tosi väsynyt ja teki sen vaan kerran, joten en ollut ihan varma. Mutta. Illalla meillä oli Juhon kanssa nopea vahdinvaihto (hän tuli töistä ja mä lähdin kauppaan) enkä ehtinyt siinä hötäkässä tästä hänelle mainita. Juho antoi pojille iltaruuat, kylvetti ja laittoi nukkumaan. Kun tulin kotiin kertoi tohkeissaan, että Anton oli viittonut hänelle juurikin nämä samat viittomat, lisää ja nukkumaan! Joten kyllä se vaan totta on! Meillä on nero perheessä! Ihana vauva :)

1 comment:

Jenni said...

HYVÄ Anton ja hyvä jaksavat vanhemmat! :)