Tuesday, March 03, 2009

Aktiivi(t)yöihminen

Aamuyöllä varttia yli kaksi soi herätyskello. Rentouttavien kahden tunnin yöunien jälkeen ei muuta kuin pesulle ja pukemaan. Vessan peilistä tuijotti erittäin häijyn näköinen, hieman ylipainoinen 35-vuotias hirviö. Kuka lie, en tunnistanut. 
Rouva Parkkinen lähti töihin. Voi Zeesus! 
Mä olen aina ollut kova tekemään töitä. Ja kova myös innostumaan kaikesta, ainakin aluksi. Joskus työt on olleet hauskoja ja joskus vähän vähemmän hauskoja. Tämä nykyinen satunnainen työni kuuluu viimeiseen. Mutta kun ei kerran kunnon töitä ole ollut jonoksi asti, niin otin kerran viikossa, aamuyöllä tapahtuvan, muutaman tunnin homman. Lajittelen Netflixin DVDeitä. Netflix on firma, johon jäseneksi liittymällä saa postitse kotiinsa DVD elokuvia, sarjoja, dokumentteja, mitä vaan. Muutama on aina kotona samaan aikaan ja kun ne laittaa postiin tulee seuraavat omalta listalta tilalle. Ja jonkunhan se homma on tehtävä, että ihmiset saavat elokuvansa, eikö? Minä olen nyt yksi niistä jonkuista. 
On se ihmeellistä, että MBA koulutuksella menee keskellä yötä alle kymmenen dollarin tuntipalkalla seisomaan hartiat kipeenä moneksi tunniksi. Aivan mahtava reality check! Pitäisi laittaa pakolliseksi kaikille liian suurilla luuloilla varustetuille mahtailijoille. Mietin siellä seisoessani, että onneksi mulla on se MBA ja olen täällä vain kerran viikossa neljä viis tuntia ja teen sen vain siksi, että haluan. Että mulla on jotain "oikeeta" tekemistä ja tunnen itseni tarpeelliseksi. Mutta voin lopettaa sen milloin vain. Siellä oli hallin täydeltä ihmisiä, jotka tulevat sinne joka yö kello kolme ja ovat siellä vähintään kahdeksan tuntia, viisi päivää viikossa. Ja suurimmalla osalla heistä ei ole vaihtoehtoa. 

No comments: