Friday, July 11, 2014

Vainoavat koirat

Mua vainoo irti juoksevat koirat. Kiristää :( Mikä siinä on, ettei voi pitää koiraa hihnassa yleisellä tiellä? Mulla ei ole oikeesti mitään koiria vastaan, mutta minä pelkään vieraita koiria. Piste. Ihan sama onko se pieni vai iso. Kun se juoksee suoraan kohti hullun kiilto silmissä tai tulee vaivihkaa takaapäin pomppimaan jalkoihin niin että olen saada sydärin. Ihan kauheeta. Mulle on käynyt useamman kerran juoksulenkillä niin, että koirat käy päälle. Vaikka omistaja kuinka sanoo, että se / ne on ihan kiltteja blää blää blää, niin ei se paljon auta kun on saanyt lähes sydänkohtauksen ja pissannut housuihinsa. Puhumattakaan siitä kuinka kauheessa shokissa lähden tilanteesta ja kuinka paljon mua taas seuraavilla kerroilla pelottaa kun vaan näänkin jonkun koiran. Mikä ihme siinä on, ettei niitä voi pitää kiinni? Onko se vaan jokaisen omistajan kohdalla niin maailman ihmeellisin asia, että se oma kiltti mussukka puudeli käy vieraiden kimppuun vai onko se suurin hämmästys, että kaikki ei olekaan ihastuksissaan saamastaan huomiosta? Ja vielä kaikenkukkuraksi olen joka kerta saanut närkästyneen kommentin omistajalta kun olen paniikissa pyytänyt laittamaan koirat kiinni. Siis oikeesti! Minäkö siinä olen se suuri paha? Tätä on tapahtunut sekä Suomessa että tällä Kaliforniassa. Tänään viimeksi taas aamulenkillä. Meinasin oikeesti saada slaagin.

Kaikkein törkein tapaus oli viime kesänä Mustiolla mökkinaapureiden koirat. Kaksi pientä possun näköistä vantteraa koiraa juoksi ihan joka ainoa kerta mun päälle kun siitä ohi juoksin. Eikä se ollut yksi eikä kaksi kertaa. Eikä siltikään voinut niitä pitää kiinni. Kun ovat kuulema niin tosi kilttejä ja omassa pihassa. Jos piha ei ole aidattu eikä koirat kuuntele komentoja, niin laita herranenaika ne kiinni. Se on vielä autotie, jossa juoksin. Molemmat hyppivät kainaloihin asti. Kynnet raapivat ja likaiset tassut sotkivat vaatteet. Toinen ei lopettanut millään ja lähti vielä mun kanssa jatkamaan matkaa. Omistaja ei saanut siihen mitään kuria. Koirilla ei ollut kummallakaan edes pantaa, mistä hän olisi voinut ottaa kiinni. Sitte huutaa mulle pää punaisena, että pysähdy että hän saa koiransa kiinni. Oikeesti. Ihan käsittämätön juttu.

Kaikkein eniten olen hämmästynyt näissä kaikissa tapauksissa omistajan asennetta.

4 comments:

Melissa said...

En ymmärrä tuota minäkään. Suomessakin on taajama-alueella pitää pitää koira kiinni. Täällä pidetään lähinnä isoja koiria vapaana ja minähän saan kauhean paniikkikohtauksen. Kaksi ihanaa ja kilttiä rotikkaa kun on käynyt minun ja Nupun päälle muutama kesä sitten. Ja täällä meillä päin katoaa koiria paljon ja hyökkäilee koiria paljon toistensa päälle. Eikä siltikään uskota. Mielestäni sellaiset omistajat jotka eivät välitä koiristaan pitävät niitä vapaana. Ei ajatella, että koira on vaarassa sekä muut ympärillä olevat ovat vaarassa.

Ansku said...

Sitä mäkin ihmetten, että miten ihmiset ei pelkää että koirallekin voi sattua mitä vaan. Auto voi ajaa päälle tai mitä vaan. Ja täällä ainakin koira lopetetaan heti jos puree jotain ihmistä eikä ole ollut hihnassa. Aikamoisella riskillä antavat koiran juosta vapaana.

Unknown said...

Oon niin samaa mieltä. Tätä tapahtuu myös puistoissa joissa on isot kyltit, että koirat pitää olla kiinni, mutta ei. Kummat siis on etusijalla lasten leikkipuistossa, lapset joille puisto on tehty vai ne koirat? Ainakin paria puistoa välttelen tämän takia.

No kai sä tolle viimeselle sanoit parit valitut sanat? Mä ainakin oisin... kun kerran itse vielä pyysi pysähtymään niin pysähdytään sitten...kele...

Nimim. itselläkin kyllä kaks koiraa mutta mutta...

Ansku said...

Paula, Kyllä mä itse asiassa sanoin tälle omistajalle asiasta monta kertaa, mutta ei mennyt perille. Kun "ne ei tee mitään pahaa, on ihan kilttejä koiria." Jep jep.