Thursday, September 04, 2008

Voi byrokratia!

Miten voi olla aina näin hankalaa asiointi tämän maan minkä tahansa viraston kanssa?? Kysyn vaan. Tänään yritin hakea sosiaaliturvatunnusta, jonka tarvitsen kun aloitan maanantaina työharjoittelun. Istuin reilun tunnin viraston odotushallissa hyvinkin, hhmmmm.... sanotaanko sekalaisen seurakunnan kanssa. (Olipahan ajanvietettä) Vihdoin pääsin luukulle ja esitin asiani. Mies pyysi nähdä dokumentit, jotka mulla oli kaikki viimotten päälle. Tarkistin moneen kertaan ennen kotoa lähtöä, että kaikki tarvittavat on mukana ja puhuin vielä mun international advisorin kanssa aamulla puhelimessa. Kaveri lukee kaikki paperit moneen kertaan ja kun ei mitään muuta moitittavaa ilmeiseti löytänyt, niin ilmoitti, että he tarvitsevat kaikista dokumenteista alkuperäiset. Hah! Näin oikein sen silmistä, että sainpas sinut senkin pieni nilviäinen. Voi... sanonko mikä!! Ei kun takaisin kouluun ja vatvomaan niiden kanssa näitä juttuja. Siellä eivät ole koskaan ennen kuulleetkaan että ko virasto tarvitsisi alkuperäiset dokut. Ja tuskin minä olen maailman, saatikka tämän maan tai tämän alueen tai tämän kaupungin tai mun koulun, ainoa kansainvälinen opiskelija, joka hakee sosiaaliturvatunnusta. Mutta just mun kohdalla tulikin sitte tällaiset säännöt. Nice. Ja koulu tarvitsee myös alkuperäiset ulkomaalaisvirastoa varten. Nice. Että mitäs nyy sitte tehrään! Onneksi koulun henkilökunta on edes vähän normaalilla järjenjuoksulla varustettua porukkaa, joten sain haalittua kaikki tarvittavat paprut, paitsi yhtä. Sen saan toivottavasti sieltä duunista kun menen maanantaina ja  toivottavasti tämä asia selviää. Kun istuin siellä viraston odotussalissa, mulla oli koko ajan sellainen fiilis, että kyllä tähän jotain mutkia matkaan tulee. Tässä maassa virastojen kanssa asioiminen kun ei vaan suju. Common sense, please! 

No comments: