Thursday, March 01, 2007

Ensimmäinen maanjäristys

Tänään se tuli. Ensimmäinen maanjäristys. Se oli ihmeellinen kokemus. Kesken matematiikan tunnin tuoli, pöytä, minä ja koko talo alkoi heilua. Ensin vähän, sitten vähän enemmän ja sitten taas vähän vähemmän. Mä olin ihan ihmeissäni, koska en ensin tajunnut mikä se oli. Itse asiassa se oli ohi ennen kuin tajusin mikä se oli. Vaikea sanoa kuinka kauan se kesti, joitakin sekuntteja. Olin jonkun aikaa sen jälkeen täysin puhekyvytön ja sydän hakkasi ihan vimmatusti kurkussa asti.

Se oli pelottava, mutta ei ihan niin pelottava kuin olin kuvitellut. Tiesin tänne muuttaessani, että näitä tulee, mutta kun ei ole koskaan kokenut sellaista, ei osaa yhtään odottaa minkälainen se on. Tämä oli 4.2 richterin asteikolla. Todella kummallinen kokemus. (Faktoja järistyksestä.)

Hetken aikaa me ihmeteltiin, että pitääkö meidän lähteä jonnekin, mutta kun kaikki oli ihan kunnossa eikä mitään mennyt rikki, niin jäätiin luokkaan. Keskusteltiin hetken aikaa järistyksestä ja kun kerroin että tämä oli minulle ensimmäinen laatuaan, päästiin hyvään keskusteluun Suomesta. Opettaja kysyi että eikö Suomessa ole maanjäristyksiä ja kun kerroin ettei ole, niin hän kysyi onko meillä mitään luonnonmullistuksia. Mietin hetken ja sanoin että ei oikeastaan, meillä on vaan todella kylmä talvi :) Kun kerroin tämän hetkisen tilanteen Suomessa, että siellä on siis ollut -25 astetta pakkasta, porukka oli ihan että hui kauheeta. (Suurin osa mun matikan kurssikavereista on Kaliforniasta tai ainakin lämpimistä maista kotoisin.) Mainitsin lopuksi, että Suomen talvi ei koskaan kuitenkaan ole yhtä pelottava...

Tänään on ollut suuri päivä. Maanjäristyksen lisäksi, saatiin laskentatoimen kokeet takaisin ja A sieltä tuli!! 93% oikein!! Jumankeuta mä oon hyvä!! :)

No comments: