Monday, May 08, 2017

Kaksin New Yorkissa

Ollaan jo jonkun aikaa puhuttu, että olisi kiva lähteä jonnekin viikonlopuksi ihan kaksin. Kun Juholle tuli työmatka New Yorkiin, avautui erittäin mahtava tilaisuus lähteä sinne. Ystäni Tiina otti hoitaakseen poikien koulusta hakemiset ja iltapäivähoidot ja Ihana Jaana-täti otti pojat viikonlopuksi. Kaikki järjestyi siis paremmin kuin hyvin.
Torstai iltapäivällä hyppäsimme siis koneeseen ja matka sai alkaa.
Perjantaina Juho oli töissä ja minä turreilin itekseni. Lähdin heti aamusta tietenkin liikenteeseen. Hotellimme oli aivan Time Squaren kupeessa ja siellä olikin aikamoinen vilinä ja vilske.
Lähdin siitä kävelemään itään päin aina 2nd Avenuelle saakka ja hyppäsin siellä paikallisbussiin. Ajelin sillä East Villagen ohi lähes Brooklyn Bridgelle asti.

Oikealla Brooklyn Bridge ja vasemmalla Manhattan Bridge.
Kävelin rantabulevardia pitkin ihan Manhattanin eteläkärkeen, mistä lähtee Staten Island Ferry. Lautta on New Yorkin kaupunkin ylläpitämä ja kulkee siis Manhattanilta Staten Islandille.

Näkymä Manhattanille lautalta.

Parasta tässä ilmaisessa kyydissä on tietysti tämä kaunis nainen.

Jos on vettä on myös rahtilaivoja. Pakollinen rahtilaivakuva siis myös kehiin. Hauskinta tässä on se, että olin paljon enemmän innoissani tästä rahtilaivasta kuin Neiti Vapaudesta :)

Illaksi sain Juhon seuraani ja menimme katsomaan Cats musikaalia. Siis aivan mahtava! Ensimmäiset 20 minuuttia vain haukoimme henkeä. Aivan mieletän esitys. Olisin voinut katsoa sen uudestaan heti siltä istumalta.

Lauantain vietimme Sundqvistien kanssa. Piti lähteä New Yorkiin asti viettääkseen aikaa Piilaaksossa asuvien ystävien kanssa. Hauska sattuma tosiaan, että satuimme kaikki samana viikonloppuna toiselle puolelle Amerikan mannerta.

Fearless Girl ja yhtä peloton Juho

Kävelimme Brooklyn Bridgen yli Manhattanilta Brooklyniin. Sillalta oli hienot näkymät kumpaankin suuntaan.

Sunnuntaina oli vähän viileä, mutta jatkoimme silti turreilua. Kävelimme Central Parkissa ja päädyimme Metropolitan museoon. Siellä voisi viettä koko päivän, mutta muutama tuntikin riittää kun ripeästi kulkee.

Tämä lyhtypylväs on ollut Met Museon ovenpielessä vuonna 1902. Jotenkin hauska kuvitella, että pylväs on toimittanut virkaa ulkona monet vuodet ja nyt siirtynyt museoesineenä sisätiloihin viettämään eläkepäiviä.

Eames ja Aalto siinä vierekkäin sulassa sovussa.

Kävellessämme Manhattanin tuulisia katuja pistäydyimme St.Bart'sin episkopaaliseen kirkkoon. Siellä sattui olemaan kuoron ja orkesterin harjoitukset, joita jäimmekin seuraamaan pitkäksi toviksi. Saimme ihanan rauhoittumishetken pitkän viikonlopun päätteeksi mahtavan musiikin ja laulun kera.

Heti parin korttelin päässä onkin St. Patrick's Cathedral., jossa oli juuri alkamassa sunnuntaimessu. Siellä oli tosi paljon jengiä, sekä turisteja että messuun tulossa olevia paikallisia. Ihan eri meininki, kuin St. Bartsissa hetki sitten. Siellä ei ollut meidän lisäksi muita ulkopuolisia.

Parin kirkon jälkeen Rockefeller Centerin katolle katsomaan huikeita maisemia. Suosittelen ehdottomasti Empire State Buildingin sijaan, koska vähemmän ihmisiä ja näkee paremmin.

Alareunassa on St. Patrick's Cathedral ylhäältä käsin.

Central Park

Empire State Building ja South Manhattan

Oli todella mahtava viikonloppu ja kotiin palasi virkistäytynyt äiti ja isä.